ham gastrotatry+Pokrmy rýchleho občerstvenia vo vzťahu k zdravej výžive

Rýchle občerstvenie alebo tzv. Fast Food (z angl. rýchla potrava) je spôsob spoločného stravovania, založených na rýchlom výbere pokrmov, rýchlom predaji a rýchlej konzumácii stravy. Prevádzky rýchleho občerstvenia dosahujú zvýšenú rýchlosť obsluhy tým, že umožňujú zákazníkom získanie potravy s minimálnym prerušením iných činností (stravovanie pri ceste do práce alebo z práce, nezriedka predaj priamo do auta), a zvýšenú rýchlosť konzumácie tým, že úpravou jedla a jeho balením podporujú konzumáciu postojačky alebo v pohybe.

Trošku z histórie

Aj keď rýchle občerstvenie je obvykle pokladané za výdobytok modernej doby, respektíve 20. storočia, písomné pramene aj archeologické nálezy (napr. maľby) dokazujú, že pouličné zariadenia na prípravu požívatín k okamžitej konzumácii existovali už v najstarších kultúrach v Stredomorí, na Blízkom aj Ďalekom východe, teda prakticky všade, kde sa vyvinuli sídla mestského typu, s vysokou diferenciáciou spôsobu obživy u obyvateľstva.

Mc gastrotatryAko vznikol najslávnejší MCdonald?

Moderný jav rýchleho občerstvenia vznikol v Kalifornii , tesne pred druhou svetovou vojnou. Richard a Maurice McDonaldovci, ktorí riadili drive-in-burger (reštaurácia, kde sa ide autom k okienku a ste obslúžení v aute), blízko Los Angeles, boli unavení z neustáleho umývania príborov a riadu, a preto sa rozhodli vymyslieť systém, pri ktorom by sa zákazníci mohli obsluhovať sami a obmedziť menu na podložky, ktoré by mohli byť pripravené aj nekvalifikovanými kuchármi a bez dosky, nožov a vidličiek.

  • McDonald’s Corporation je jednou z najväčších reštaurácií rýchleho občerstvenia. Spoločnosť založili v roku 1940 bratia McDonaldovci, no jej rozmach začal až v roku 1955, kedy ju prevzal RayKroc, syn českých emigrantov. V roku 1960 bola spoločnosť premenovaná na McDonald’s Corporation.
  • Prevažnú časť ponuky tvoria rozličné burgre, najtypickejším produktom reťazca je Big Mac. V roku 2004 mala firma v 122 krajinách vyše 30-tisíc reštaurácií a obslúžila okolo 51 miliónov zákazníkov denne. Časť reštaurácií neprevádzkuje firma priamo, ale poskytuje vlastníkom jednotlivých reštaurácií tzv. franchising, čo je právo prevádzkovať svoju živnosť pod menom McDonald’s. Vo veľkej väčšine nevlastní ani objekt reštaurácie, iba jej vybavenie, stroje a zariadenia. Materská firma zabezpečuje a kontroluje úroveň jednotlivých reštaurácií a organizuje ich spoločnú marketingovú politiku a zásobovanie.
  • Na Slovensku bola prvá reštaurácia spoločnosti otvorená v októbri 1995 v Banskej Bystrici. V máji 1996 bola otvorená prvá reštaurácia v Bratislave na Námestí SNP, kým v októbri toho istého roka bola otvorená prvá reštaurácia franchisingového typu v Trnave. V súčasnosti (máj 2013) stojí na Slovensku 29 reštaurácií a pribúdajú ďalšie. Počas roka 2010 navštívilo 23 reštaurácií 14,4 milióna zákazníkov a McDonald’s dosiahol tržby 47,9 mil. € v roku 2010.

Kentucky Fried Chicken, skr. KFC, je reťazec reštaurácií rýchleho občerstvenia, ktorý sídli v meste Louisville v americkom štáte   kfc gastrotatry blog      Kentucky.  Zameriava sa najmä na kuracie mäso vo vyprážanej podobe, v niektorých krajinách je však dostupné aj v inej úprave. Mäso      okrem samostatných kúskov predáva aj vo forme burgerov, wrapov, v šalátoch a iných podobách.

Prvá prevádzka na Slovensku bola otvorená 30. septembra2006 v Trnave, nasledovala Banská Bystrica28. marca2007 a Bratislava22. augusta 2007 (prevádzka na Obchodnej, neskôr boli otvorené ďalšie – na Námestí SNP (činnosť ukončená v roku 2013), v Auparku a v Relaxxe).

 Pri „fast–foodoch“ je najčastejšie kritizované:

  • nízka kvalita podávaného jedla
  • nadmerné používanie umelých ingrediencií (emulgátory, stabilizátory, tzv. éčka …)
  • nízka výživová hodnota, najmä pri bielkovinách (a naopak, nadmerné množstvo cukrov a tukov)
  • nutrične nevyrovnané zloženie
  • absencia ostatných dôležitých živín, stopových prvkov
  • neprimeraná, neetická alebo klamlivá reklama
  • reklama, ktorá vyrábané jedlá vydáva za nutrične vyrovnané, popr. obsahujúce asociácie daného jedla rýchleho občerstvenia so zdravým životným štýlom
  • zacieľovanie na najmenšie deti, v snahe získať ,,celoživotných zákazníkov“
  • nasadenie rôznych metód na hranici etiky, napr. tzv. naggingu alebo tiež pester factoru (nabádanie dieťaťa, aby rodiča prehováralo a rôznymi spôsobmi naliehalo, aby išli práve do avizovaného fast foodu)
  • príliš veľký objem reklamy (udáva sa, že priemerné americké dieťa sa ročne stretne s 20 000 reklamami na reštaurácie rýchleho občerstvenia)
  • podiel na globálnom náraste obezity a nezdravých stravovacích návykov (u dospelých aj u detí)fastfoodik gastrotatry
  • uniformita, narušovanie národnej aj lokálnej jedinečnosti, globalizácia
  • podmienky (v hierarchii nižšie situovaných) zamestnancov, pracujúcich v reštauráciách rýchleho občerstvenia
  • častý stres a depresie z práce
  • často vysoká opakovanosť úloh v pracovnej náplni ,,obracačov hamburgerov“, pracovné prostredie zámerne navrhnuté pre vysokú ,nahraditeľnosť“ zamestnancov
  • relatívne malé pracovné benefity,
  • podpriemerné platy radových zamestnancov v kontraste s celkovými výnosmi reťazcov

 Jednotlivé typy pokrmov rýchleho občerstvenia

  • Hamburger (alebo jednoducho burger) je americký sendvič, ktorý je vyrobený z vyprážanej (môže byť aj údená, parená, opekaná, grilovaná, a pod.) mletej mäsovej placky, najčastejšie z hovädzieho mäsa, ale môže byť aj kuracie, bravčové alebo z ryby, vloženej medzi dve polovice veľkej rozkrojenej žemle. Na mäso pod hornú polovicu žemle sa pridávajú rôzne prísady a ďalšie potraviny, ako je napríklad syr, kečup, horčica, majonéza, zemiakové hranolčeky rôzne šaláty, cibuľa, paradajkový pretlak či iné špeciality. Na Slovensku sa predáva hlavne v stánkoch rýchleho občerstvenia a predovšetkým v reťazcoch rýchleho občerstvenia ako napríklad McDonald’s. burger gastrotatry
  • Párok v rožku alebo hotdog je jednoduchý druh jedla rýchleho občerstvenia, ktorý je zložený z vareného párku (príp. iného podobného väčšinou údeného mäsového výrobku), ktorý je vložený do pečiva, čo je najčastejšie rožok s otvorom, rozkrojený rožok, bageta alebo iný druh pečiva. Obyčajne je dochutený horčicou, kečupom alebo iným dochucovadlom. V rôznych častiach sveta sa používajú rôzne druhy pečiva, mäsových výrobkov a prísad, základný princíp však ostáva takmer rovnaký. Predáva sa hlavne v mestách v stánkoch podobne ako ostatné druhy rýchleho občerstvenia.
  • Kebab (z arabčiny – kabáb , tiež kebap, kabab, kabob alebo kibobeného mäsaenských dôvodov.
  • gyros gastrotatryGyros je grécke jedlorýchleho občerstvenia, ktoré je zložené z orezaných plátkov mäsa pečeného na vertikálnom grile, ktorý sa otáča pred zdrojom tepla. Mieru prepečenia je možné meniť zmenou intenzity zdroja tepla a vzdialenosťou zdroja tepla od mäsa. Názov pochádza z gréckeho slova = otočka, lebo mäso sa otáča na ražni. Názov gyros môže označovať aj celý sendvič z chleba pita, ktorý sa podáva s rôznymi šalátmi a omáčkami. Plnený je väčšinou paradajkami, cibuľou, hranolkami a omáčkou tzatziki. Niekedy sa týmto termínom označuje druh sendviča a nie samotná náplň.
  • Podobné jedlá sú arabské shawarma a mexické tacosal pastor, všetky sú odvodené od kebabu, ktorý sa prvýkrát spomína v 19 stor. v meste Bursa.
  • Richman je zvláštny druh jedlarýchleho občerstvenia, ktoré sa predáva predovšetkým na Slovensku v Bratislave. Jeho základom je obyčajne veľká žemľa alebo iný podobný druh pečiva, ktorý je takmer úplne vyplnený majonézou a obyčajne aj trochou mäsa alebo

    richman gastrotatry

    Richman jeden z tých menších…

    iným podobným výrobkom, najčastejšie je to debrecínska alebo iná saláma, šunka, kuracie mäso, niekedy aj ryby alebo syr. Výplň je doplnená strúhanou kapustou, krájanými uhorkami alebo inou zeleninou, prípadne nejakým druhom omáčky. Predáva sa v stánkoch rýchleho občerstvenia podobne ako kebab, hamburger alebo gyros.

Konzumácia:

  • Ak sa deti stravujú v rýchlom občerstvení tri razy do týždňa, môže to viesť k astme a ekzému, tvrdia vedci. Vyplynulo to z výskumu zameraného na civilizačné choroby a stravovacie návyky, ktorý sledoval viac ako 500-tisíc detí pochádzajúcich z viac ako 50 krajín. Deti, ktoré konzumovali napríklad burgery, riskovali okrem astmy a ekzému aj svrbiace či slziace oči.
  • Strava z rýchleho občerstvenia má totiž často vysoký obsah nasýtených a trans-mastných kyselín, ktoré môžu ovplyvňovať imunitu. V štúdii sa uvádza, že deti v mladšom tínedžerskom veku, ktoré jedli v rýchlom občerstvení najmenej tri razy do týždňa, mali o 39 percent vyššie riziko vzniku silnej astmy. U detí vo veku šesť a sedem rokov sa toto riziko zvýšilo o 27 percent.
  • Časopis Thorax uvádza, že predísť tomu možno konzumovaním veľkého množstva ovocia, ktoré je bohaté na antioxidanty a iné prospešné zlúčeniny. Najmenej tri porcie ovocia týždenne znižujú riziko vzniku silnej astmy, ekzému, prejavov alergickej nádchy a svrbenia či začervenania očí o 11 až 14 percent.
  • „Ak rýchle občerstvenie a prejavy astmy – nádcha, svrbenie a začervenanie očí spolu súvisia, potom majú výsledky zásadný význam pre zdravie verejnosti. Konzumácia jedál z rýchleho občerstvenia totiž celosvetovo narastá,“ vyjadrili sa autori štúdie, Innes Asher z univerzity v Aucklande na Novom Zélande a Hawel Williams z univerzity v britskom Nottinghame.
  • Ľudia trpiaci astmou vo všeobecnosti nemusia držať zvláštnu diétu. Niektoré potraviny, ako napríklad kravské mlieko, vajcia, ryby, mäkkýše, výrobky z kvasníc či určité farbivá a konzervačné látky však môžu príznaky astmy zhoršiť. Podľa Malayky Rahman z organizácie Asthma UK spomínaný výskum nasvedčuje tomu, že zdravá strava môže prispieť k zníženiu rizika vzniku astmy.
  • „Dôkazy naznačujú, že vitamíny a antioxidanty v čerstvom ovocí a zelenine môžu napomôcť pri liečbe astmy. Naša organizácia preto astmatikom odporúča jesť vyváženú stravu, ktorá zahŕňa denne päť porcií ovocia a zeleniny, najmenej dva razy do týždňa ryby a najmenej raz do týždňa strukoviny,“ dodala Rahman. V súčasnosti sa na astmu celosvetovo lieči asi 300 miliónov ľudí, na Slovensku ňou trpí okolo 150-tisíc ľudí.